Spolek leteckých modelářů
Registrační číslo spolku:
CZE5a1bipfno6qrn

Pravidla pro létání a provozování modelářského letiště

katastrální území Dolní Lutyně p.č 3976/3

Spolek leteckých modelářů
Těšínská 138
735 14 Orlová – Poruba
IČO: 08891761


    1. Popis vnitřní struktury organizace

    Vnitřní struktura organizace je podrobně popsána ve Stanovách spolku leteckých modelářů, Článek VI. – orgány spolku, Článek VII. – Členská schůze, Článek VIII – Výkonný výbor- a) Předseda, b) Místopředseda c) Hospodář . Uvedené stanovy jsou Přílohou této řízené dokumentace.

    2. Kontaktní informace na klíčové osoby v organizaci a vymezení jejich odpovědnosti

    2.1 Předseda Spolku leteckých modelářů

    M....n M.....k tel.+4207.......1 , email : molinek.m@seznam.cz

    2.2 2.2 Osoba odpovědná za zajištění školení a bezpečnosti provozu Modelářské letiště Spolku leteckých modelářů

    V.......l N.....t tel.+4207......1 , email:nawrat-combat@seznam.cz

    3. Systém vnitřní komunikace

    Vnitřní komunikace v rámci Spolku leteckých modelářů má následující formy:

    3.1 Hromadná korespondence zahrnující informace obecné provozní povahy či zvláštní důležitosti (způsobilost letiště k provozu, termíny schůzí, brigády, údržba plochy apod.):

    a) sms zprávy členům klubu , whatsapp skupina

    b) e-mailové zprávy členům klubu

    c) informace vyvěšená na webu spolku Leteckých modelářů (https://www.modelklub- orlova.cz)

    3.2 Osobní komunikace vedení Spolku leteckých modelářů a členské základny

    a) členská schůze organizovaná v závěru kalendářního roku (prosinec) – vyhodnocení sezóny, ekonomický rozbor a plán, organizační plán sezóny následující

    b) jarní schůze spojená s předsezónním školením létajících členů – aktualizace klubového kalendáře akcí, jarní bezpečnostní školení (aktuální změny v rozdělení vzdušného prostoru vztahující se k bezpilotním systémům, rozbor mimořádných událostí týkajících se bezpilotních systémů z materiálu vydaného ÚZPLN, pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního systému), obecné informace k systému komunikace v nadcházející sezóně.

    c) Porady svolané na základě nutného řešení provozních či bezpečnostních záležitostí.

    4. Pravidla počátečního a udržovacího výcviku členů

    4.1 Počáteční výcvik

    V rámci počátečního výcviku je povinností létajícího člena spolku staršího 16 let individuálně absolvovat online test z teoretických znalostí, jehož úspěšné absolvování je podmínkou pro provoz bezpilotních systémů v podkategoriích A1 a A3 otevřené kategorie provozu bezpilotních letadel. Úspěšné absolvování online výcviku je nutno hlásit předsedovi Spolku leteckých modelářů , který vede řádnou evidenci všech létajících členů s absolvovaným výcvikem doloženým vytištěným dokladem – osvědčení o způsobilosti. Vytištěný doklad o úspěšném absolvování online výcviku je létající člen povinen mít v době provoz bezpilotního systému na letišti Spolku leteckých modelářů .Doklad je platný 5 let, je povinností člena si platnost hlídat, doklad včas obnovit a tuto skutečnost nechat zaevidovat u předsedy spolku. Minimální věková hranice dálkově řídícího pilota není stanovena. Osoba mladší 16 let, která je členem Spolku leteckých modelářů , je oprávněna k řízení bezpilotního systému za souhlasu svého zákonného zástupce a zároveň za dohledu osoby starší 16 let s úspěšně absolvovaným a doloženým online výcvikem v podkategoriích A1 a A3 otevřené kategorie provozu bezpilotních letadel.

    4.2 Udržovací výcvik

    V rámci udržovacího výcviku jsou létající členové Spolku leteckých modelářů povinni absolvovat každoroční předsezónní bezpečnostní školení – viz část 5.5 tohoto dokumentu.

    5. Systém dohledu a bezpečnosti při provozování a řízení bezpilotních systémů (leteckých modelů) při rekreačním provozu

    5.1. Technický stav a označení bezpilotního systému, pojištění

    Za technický stav a bezpečný provoz bezpilotního systému je odpovědný jeho majitel/provozovatel. Je povinen věnovat každému provozovanému bezpilotnímu systému náležitou pozornost, spočívající v pravidelné údržbě (před zahájením sezóny, v jejím průběhu), důkladné předletové přípravě a kontrole po sestavení bezpilotního systému na ploše letiště (pohonná jednotka, ovládací prvky a jejich zapojení, palubní zdroje). Majitel/provozovatel je povinen mít bezpilotní systém náležitě označen (buď je provozován v rámci organizace – pravidla Spolku leteckých modelářů pro označování bezpilotních systémů (část 9 této dokumentace), nebo individuálně.

    5.2 Informace pro bezpečné létání

    Informace k letovému prostoru včetně výškových a prostorových omezení Modelářského letiště Spolku leteckých modelářů v podobě zákresu Prostor DO1 -120m a DO2-300m. Modelářské letiště Spolku leteckých modelářů a bezpečnostní pravidla provozu jsou v platném znění vyvěšeny na webu : https://www.modelklub-orlova.cz . Povolená maximální výška je 300 metrů v prostoru DO2, horizontální rozsah včetně okruhů pro vzlet a přistání je patrný z výše uvedeného zákresu prostor DO1 - Modelářské letiště (viz obr.).

    Majitel/provozovatel/pilot je povinen se s informacemi pro bezpečné létání před zahájením letové činnosti bezpilotního systému na Modelářském letišti Spolku leteckých modelářů seznámit.

    5.3 Letová činnost a počasí

    Letová činnost je vždy přizpůsobena aktuálním podmínkám počasí, zejména dohlednosti, výšce spodní základny oblačnosti, rychlosti a směru větru. Za rozhodnutí o provedení letu je vždy odpovědný pilot modelu. Směr větru a jeho rychlost na letišti lze odečíst pomocí větrného rukávu viditelně umístěného na stožáru.

    5.4 Postup souběžného provozu více letadel

    V případě přítomnosti více než dvou provozovatelů bezpilotních systému (modelů letadel) na ploše modelářského letiště Spolku leteckých modelářů je dohodou jeden z nich určen jako osoba dohlížející na bezpečnost provozu a jeho řízení.

    5.5 Bezpečnostní školení k provozu v rámci Modelářského letiště Spolku leteckých modelářů.

    Majitelé/provozovatelé bezpilotních systémů Spolku leteckých modelářů , jsou povinni absolvovat předsezónní bezpečnostní školení (duben), kde je osoba zajišťující školení seznámí s aktuálními informacemi k provozu bezpilotních systémů ze strany ÚCL, rozborem mimořádných událostí bezpilotních systémů za předchozí rok (zdroj – prezentace ÚZPLN), případnými změnami a novinkami v rozdělení vzdušného prostoru (s ohledem na provoz bezpilotních systémů – portál Létejte zodpovědně) a jejich platností. Účast na školení se dokládá podpisem na prezenční listinu uloženou ve složce u předsedy Spolku leteckých modelářů . Nově přijatý člen Spolku leteckých modelářů (v průběhu sezóny) absolvuje bezpečnostní školení individuálně s termínem na základě dohody.O školení je provedenpodepsaný záznam (ukládá se u předsedy Spolku leteckých modelářů.), teprve poté je nově přijatý člen oprávněn k zahájení vlastní letové činnosti s bezpilotním systémem na modelářském letišti Spolku leteckých modelářů .

    6. Způsob přijímání opatření k nápravě v případě zjištění porušení pravidel spolku

    Popis je uveden Příloha ke Stanovám č.2 ze dne 1.12.2023 bod 4a) Porušení bezpečnostních pravidel letiště – popis viz část 11.1 n) a o).

    7. Systém vnitřní kontroly (činnost kontrolní komise)

    Informace ke kontrolní komisi jsou uvedeny Příloha ke stanovám č.2 ze dne 1.12.2023, bod 1a) –Zvolení kontrolní komise . Kontrolní komise se zaměřuje na to, zda spolek vykonává veškeré své činnosti v souladu se zákonem a stanovami.

    8. Popis registrace členů, včetně popisu postupu pro řešení nezletilých členů

    Systém registrace členů Spolku leteckých modelářů je podrobně popsán Stanovách spolku Článek V– Člen spolku .bod í) Registrace nezletilého člena probíhá vždy za písemného souhlasu jeho zákonného zástupce, který za činnost svého nezletilého dítěte v rámci Spolku leteckých modelářů nese zodpovědnost až do dosažení jeho plnoletosti.

    9. Povinné označování bezpilotních systémů (leteckých modelů) v rámci Spolku leteckých modelářů.

    S účinností od 31.12.2020 je každý člen Spolku leteckých modelářů povinen označit všechny své rádiem řízené letecké modely registračním číslem a číslem svého členského průkazu . Registrační číslo (Registr provozovatelů bezpilotních letadel) přidělené Spolku leteckých modelářů :

    CZE5a1bipfno6qrn


    Přidělená osobní imatrikulace je ve formátu CZE5a1bipfno6qrn XX (XX je číslo členského průkazu dle jeho pořadí v zápisu databáze členů Spolku leteckých modelářů) zapsaná s mezerou za registrační značkou Spolku leteckých modelářů . Registrační číslo Spolku leteckých modelářů může být na modelu umístěno v psané formě, nebo ve formě QR kódu. Oba tyto údaje (registrační číslo, osobní číslo) musí být na modelu v čitelné velikosti na přístupném místě. Model je možné označit na spodní straně křídla, nebo na vnitřní části trupu, pokud je tento prostor jednoduše přístupný (to platí zejména pro makety s ohledem na jejich požadovanou povrchovou shodu s předlohou či historické modely s ohledem na jejich autenticitu). Za bezchybné označení modelu dle výše uvedených pravidel odpovídá majitel modelu.

    10. Popis místa provozu

    Místem provozu je pronajatý pozemek na katastrálním území Dolní Lutyně p.č.3976/3 . Je situován přibližně 1,8 km severovýchodně od města Bohumín, 260 metrů vzdušnou čarou (od středu letiště nejkratší vzdálenost) od dálnice D1. Nejbližší vzdušný prostor je CTRMošnov, který se nachází na jihozápad od města Bohumín a s modelářským provozem na ploše Spolku leteckých modelářů , díky dostatečné horizontální vzdálenosti(>10km) nevznikají podmínky pro případnou konfliktní situaci. Pozemek letiště má jednu příjezdovou cestu . Na začátku a konci modelářské plochy jsou instalovány tabule , upozorňující na letecko-modelářský provoz a zákazové cedule vstupu (obr.2). Návštěvy mají přístup na plochu letiště pouze v doprovodu člena Spolku leteckých modelářů.

    11. Pravidla, která zajišťují bezpečné provozování a řízení bezpilotních systémů

    11.1 Bezpečnostní pravidla modelářského letiště Spolku leteckých modelářů

    a) Modely a létání s nimi se řídí bezpečnostními pravidly řádu FAI a zákony České republiky.

    b) Je povoleno létat pouze ve vymezeném prostoru – DO1- 120m a DO2- 300m viz obr.1, maximální výška 300m .

    c) Spalovací motory modelů musí být vybaveny účinným tlumičem hluku.

    d) Je zakázáno řídit modely pod vlivem alkoholu a omamných látek.

    e) Před každým startem je pilot povinen zkontrolovat svůj model a řízení modelu.

    f) Při provozu více modelů jsou piloti povinni se o způsobu létání domluvit před startem.

    g) Při provozu více modelů se piloti musí navzájem informovat o přistání a svém pohybu na ploše.

    h) Je zakázáno shazování jakýchkoliv předmětů z modelu, nejedná-li se o letecké veřejné vystoupení a soutěž, nebo přípravu na něj, případně vysazování RC parašutistů.

    i) Je zakázáno létat nad vymezeným prostorem pro diváky , stojánkou modelů a nad parkovištěm.

    j) Návštěvníci jsou povinni uposlechnout pokyny přítomných členů Spolku leteckých modelářů.

    k) Je zakázán volný pohyb osob a zvířat po ploše.

    l) Málo zkušený pilot je povinen létat pod dozorem zkušeného pilota staršího 16 let s platným dokladem o výcviku, pilot mladší 16 let za souhlasu zákonného zástupce a pod dozorem pilota staršího 16 let s platným dokladem o výcviku.

    m) Za závažné a opakované porušení bezpečnostních předpisů může být modelář z prostoru letiště vykázán.

    n) Za dlouhodobé porušování bezpečnostních předpisů může být modeláři zakázán vstup na modelářské letiště.

    11.2 Provozní pravidla Modelářského letiště Spolku leteckých modelářů

    a) Doba provozu letiště je vymezena východem a západem slunce.

    b) Automobily je možné parkovat pouze ve vymezeném prostoru - parkoviště (viz obr.2).

    c) Návštěvy vždy parkují automobil na určeném místě po dohodě s členem Spolku leteckých modelářů přítomným na letišti.

    d) Při konání soutěží nebo leteckých veřejných vystoupeních se přijíždějící osoby řídí pokyny organizátorů.

    e) Je zakázáno jakýmkoli způsobem znečišťovat a poškozovat letiště a jeho okolí.

    f) Na plochu modelářského letiště mají neomezený vstup členové Spolku leteckých modelářů po zaplacení členských příspěvku na daný rok, nečleni pouze v doprovodu člena spolku.

    h) Je zakázáno létat při brigádách a sečení plochy.

    i) Za škody na majetku a případně i zdraví způsobené druhé osobě provozem modelu, sekačky a jiného stroje odpovídá osoba, která v době nehody řídila, případně osoba, která nehodu způsobila.

    j) Každý člen spolku nebo účastník letového provozu musí mít uzavřenou pojistku zodpovědnosti za škodu na majetku a zdraví .

    12. Postup pro pořádání leteckých veřejných vystoupení .

    12.1 Charakter akce

    Jedná se o ucelený blok ukázek různých kategorií rádiem řízených leteckých modelů či upoutaných modelů pořádaný na modelářském letišti Spolku leteckých modelářů . Organizátorem akce je Spolek leteckých modelářů .

    12.2 Personální zajištění leteckého veřejného vystoupení

    a) Provozovatel leteckého veřejného vystoupení – Spolek leteckých modelářů

    b) Letový ředitel – ustanovený člen Spolku leteckých modelářů

    c) Pořadatelská služba – ustanovené osoby z řad členů Spolku leteckých modelářů

    12.3 Místo konání

    Modelářské letiště Spolku leteckých modelářů ( s možnosti využití přiléhajících pozemků – soukromé plochy využité se souhlasem majitele pozemku (parkoviště pro návštěvníky). Parkování pro návštěvníky je také možné u krajnice příjezdové cesty před začátkem modelářského letiště ( obr.2) .

    12.4 Program leteckého veřejného vystoupení

    Program leteckého veřejného vystoupení sestavuje letový ředitel včetně délky jednotlivých vystoupení a časového harmonogramu.

    12.5 Prostory vymezené pro potřeby leteckého veřejného vystoupení

    Prostorová dispozice leteckého veřejného vystoupení je zakreslena na obr.2. Letový prostor obr.1.

    Je vymezen:

    a) letový prostor s jasně stanovenou mezí vystoupení, výškou letu a prostorovými omezeními (parkoviště, stojánka pro modely , prostor pro diváky, příjezdová cesta apod.)

    b) prostor pro stání modelů letadel a jejich pohyb po zem

    c) chráněný prostor pro diváky – ochranná síť

    d) prostor pro parkování vozidel

    12.6 Komunikace v rámci leteckého veřejného vystoupení

    Komunikace mezi členy pořadatelské služby zajištěna pomocí mobilních telefonů a vysílaček, plocha modelářského letiště , je ozvučena, komentátor leteckého veřejného vystoupení vyhlašuje provozně důležité informace dle aktuální potřeby.

    12.7 Bezpečnostní opatření

    a) Provozovatel v předstihu informuje o pořádání leteckého veřejného vystoupení místní zdravotnické zařízení, hasičský záchranný sbor a služebnu Policie ČR.

    b) Provozovatel leteckého veřejného vystoupení má k dispozici kontaktní informace na zdravotnickou záchrannou službu, hasičský záchranný sbor a služebnu Policie ČR.

    c) Přímo na místě (zřetelně označeno) je k dispozici lékař , lékárnička a základní hasící prostředky.

    d) Provozovatel přizpůsobí průběh leteckého veřejného vystoupení aktuálním meteorologickým podmínkám.

    e) Provozovatel seznámí vystupující piloty s místními podmínkami na instruktáži před leteckým veřejným vystoupením. Při účasti zahraničních účastníku bude zajištěn překladatel.

    12.8 Opatření vztahující se k vystupujícím

    Vystupující jsou povinni:

    a) mít v pořádku doklady pilota leteckého modelu (doklad o absolvování online výcviku (A1/A3), případně osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota (A2)

    b) model letadla s nímž vystupují mít v náležitém technické stavu (za který jsou zodpovědní)

    c) mít uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozováním leteckého modelu

    e) účastnit se letových ukázek pouze ve způsobilém stavu, který neovlivňuje její bezpečnost a nemá vliv na reakci pilota leteckého modelu

    f) respektovat veškeré pokyny vyhlášené letovým ředitelem leteckého veřejného vystoupení

    12.9 Instruktáž před leteckým veřejným vystoupením

    Součástí instruktáže jsou následující body:

    a) kontrola dokladů vystupujících pilotů (povolení k létání nebo doklad o výcviku nebo osvědčení o způsobilosti, certifikát pojištění)

    b) seznámení s časovým harmonogramem leteckého veřejného vystoupení

    c) seznámení se situačním plánem místa konání leteckého veřejného vystoupení, uspořádáním letového prostoru a bezpečnostními postupy

    d) meteorologické informace

    e) postupy pro pozemní pohyby a stání modelů letadel

    f) postupy v rámci leteckého programu

    g) postupy při vzniku mimořádné situace

    h) způsoby komunikace

    13. Opatření vztahující se k zahraničním účastníkům (EU)

    a) Zajištění překladatele do angličtiny.

    b) Kontrola dokladů vystupujících pilotů (povolení k létání nebo doklad o výcviku nebo osvědčení o způsobilosti, certifikát pojištění).

    c) Seznámení vystupující piloty s místními podmínkami na instruktáži před leteckým veřejným vystoupením.

    d) Seznámení se situačním plánem místa konání leteckého veřejného vystoupení, uspořádáním letového prostoru a bezpečnostními postupy.

    e) Seznámení s postupy při vzniku mimořádné situace.

    f) Seznámení ze způsoby komunikace ( při letu bude u pilota asistent, člen spolku leteckých modelářů)

    g) Před zahájením leteckého veřejného vystoupení budou provedeny zkušební lety .

    h) Potvrzení účastníka (podpisem ) , že porozuměl instruktáži a pravidlům pro létání na letišti .

    V Orlové dne 29.1.2024

    Martin Molinek
    Předseda

    Situační mapa letiště obr.2

    Mapa provozu letiště obr.1

    Modelářské letiště Groble - Nová Ves

Nejbližší údálost
Co? Novoroční setkání
Kdy? 1.1.2025 13:00
Kde? Klubové letiště - Nová Ves Podrobnosti o lokalitě - ikona
Kontakty
bank. účet: 2001827877 / 2010

e-mail: molinek.m@seznam.cz

Tel: +420 732 469 551, +420 737 640 100

Více informací
Jsme online
Anketa
loading ...
Odkazy